poniedziałek, 16 lutego 2015

Kącik ekonomiczny- BENCHMARKING


Na dobry początek mała zagadka: jaki związek ma benchmarking i geodezją ?

 Otóż ,,bench mark” po angielsku oznacza reper, czyli nic innego jak punkt o znanej wysokości nad poziomem morza będącym swoistym znakiem orientacyjnym, punktem odniesienia który pozwala zorientować się w którym miejscu jesteśmy.

W znaczeniu ekonomicznym oznacza porównywanie cech organizacji z konkurentami lub firmami wiodącymi w danej branży oraz przenoszenia doświadczenia i sprawdzonych wzorców do własnej działalności.

Najprościej mówiąc benchmarking jest uczeniem się od najlepszych przez porównywanie się z nimi orz poszukiwanie najefektywniejszych metod dla danej działalności, pozwalających osiągnąć przewagę konkurencyjną.


Jako zapoczątkowanie benchamrkingu uznaje się perturbacje które przechodziła firma Xerox, po wejściu na rynek japońskich konkurentów, którzy niegdysiejszego lidera rynku kserokopiarek,  po prostu strącili z tronu. W 1979 roku firma zauważyła że jej udział w rynku gwałtownie spada.   Na przestrzeni lat 1976- 1982, poziom sprzedany produktów firmy Xerox spadł  z 82 % do zaledwie 41%. Czy zaskoczyli Japończycy ? Niższą cenę oraz wysoką jakość . Przedstawiciele Xerox postanowili przyjrzeć się dokładnie konkurentowi z kraju kwitnącej wiśni,  wyciągnąć wnioski i się zmienić.

 David T. Kearus przedstawiciel firmy Xerox tak zdefiniował benchmarking: ,, ciągły proces oceny produktów, usług i praktyk w odniesieniu do najsilniejszych konkurentów lub firm uznawanych za liderów przemysłu”.

Należy pamiętać, że benchamrking nie polega na kopiowaniu gotowych  rozwiązań, lecz na naśladownictwie sposobów dojścia do nich, profesjonalnie to ujmując, jest to twórcze naśladowanie.
Przedmiotem porównań jest najczęściej produkt, cel i strategia przedsiębiorstwa, produkcja, usługi, marketing, metody i procesy.

Wyróżniamy następne rodzaje benchmarkingu:
-strategiczny
-procesów
-produktów
-metod zarządzania

Jakie jest największe ryzyko benchamrkingu? Moim zdaniem groźne jest to, że nigdy nie będziemy pionierami, zawsze ktoś będzie krok przed nami. Może się zdarzyć również sytuacja, że zanim my zdążymy wprowadzić wzorce, konkurencja wymyśli coś nowego i nasze starania pójdą na nic.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz