Na dobry początek mała zagadka: jaki związek ma benchmarking
i geodezją ?
Otóż
,,bench mark” po angielsku oznacza reper, czyli nic innego jak punkt o znanej
wysokości nad poziomem morza będącym swoistym znakiem orientacyjnym, punktem
odniesienia który pozwala zorientować się w którym miejscu jesteśmy.
W znaczeniu ekonomicznym oznacza porównywanie cech
organizacji z konkurentami lub firmami wiodącymi w danej branży oraz
przenoszenia doświadczenia i sprawdzonych wzorców do własnej działalności.
Najprościej mówiąc benchmarking jest uczeniem się od
najlepszych przez porównywanie się z nimi orz poszukiwanie najefektywniejszych
metod dla danej działalności, pozwalających osiągnąć przewagę konkurencyjną.
Jako zapoczątkowanie benchamrkingu
uznaje się perturbacje które przechodziła firma Xerox, po wejściu na rynek
japońskich konkurentów, którzy niegdysiejszego lidera rynku kserokopiarek, po prostu strącili z tronu. W 1979 roku firma
zauważyła że jej udział w rynku gwałtownie spada. Na
przestrzeni lat 1976- 1982, poziom sprzedany produktów firmy Xerox spadł z 82 % do zaledwie 41%. Czy zaskoczyli
Japończycy ? Niższą cenę oraz wysoką jakość . Przedstawiciele Xerox postanowili
przyjrzeć się dokładnie konkurentowi z kraju kwitnącej wiśni, wyciągnąć wnioski i się zmienić.
David T. Kearus przedstawiciel firmy Xerox tak
zdefiniował benchmarking: ,, ciągły proces oceny produktów, usług i praktyk w
odniesieniu do najsilniejszych konkurentów lub firm uznawanych za liderów
przemysłu”.
Należy pamiętać, że benchamrking nie polega na kopiowaniu
gotowych rozwiązań, lecz na
naśladownictwie sposobów dojścia do nich, profesjonalnie to ujmując, jest to
twórcze naśladowanie.
Przedmiotem porównań jest najczęściej produkt, cel i
strategia przedsiębiorstwa, produkcja, usługi, marketing, metody i procesy.
Wyróżniamy następne rodzaje benchmarkingu:
-strategiczny
-procesów
-produktów
-metod zarządzania
Jakie jest największe ryzyko benchamrkingu? Moim zdaniem
groźne jest to, że nigdy nie będziemy pionierami, zawsze ktoś będzie krok przed
nami. Może się zdarzyć również sytuacja, że zanim my zdążymy wprowadzić wzorce, konkurencja wymyśli coś nowego i nasze starania pójdą na nic.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz